העסקת עובד זר בסיעוד

חוק עובדים זרים, התשנ"א-1991, קובע הסדרים מיוחדים הנוגעים להעסקת עובדים זרים בתחום הסיעוד. חוק זה נועד להגן על זכויותיהם של עובדים זרים ולשמור על תנאי עבודה הוגנים.

על מנת לאזן בין צרכיהם של מטופלים סיעודיים קשים, לבין מדיניות הממשלה בדבר הצורך בהקטנת מספר העובדים הזרים המועסקים בישראל, בין היתר, על מנת ליתן מקום לתעסוקה ישראלית, נקבע כי היתר להעסקת עובד זר בענף הסיעוד, לפי סעיף 1יג' לחוק עובדים זרים, התשנ"א-1991 יוענק רק במקרים מורכבים בהם מטופל זקוק לטיפול וסיוע במהלך רוב שעות היממה בביצוע רוב פעולותיו היומיומיות, ובהתאם לתנאים המפורטים בנוהלי רשות האוכלוסין וההגירה.

חשוב לדעת:

• מעסיקים רשאים להעסיק עובדים זרים בהתאם להוראות החוק ובתנאי שקיבלו היתר מתאים.
  • עובדים זרים חייבים לעמוד בתנאי ההיתר שהונפק להם, לרבות סוג העבודה המותרת, מקום העבודה ותקופת העבודה.
  • העסקת העובד חייבת להיות בהיקף משרה מלאה במתכונת מגורים בבית המטופל בלבד.
  • על המעסיקים לשלם לעובדים זרים שכר מינימום לא פחות מהשכר המינימלי הקבוע בחוק ולספק לעובדים הזרים תנאי עבודה הוגנים (לרבות ארון בגדים ומיטה), הכוללים שעות עבודה מוגבלות, ימי מנוחה (יום מנוחה שבועי), חופשות, תשלום עבור שעות נוספות ועוד. מעסיקים חייבים להבטיח את עובדיהם הזרים בביטוח לאומי ולהעניק לעובדיהם הזרים זכויות סוציאליות, כגון דמי הבראה, דמי מחלה, תשלום עבור ימי חג ועוד.
  • עובדים זרים חייבים בתשלום מס כחוק.

ככלל, לא ניתן להאריך אשרת עבודה של עובדים זרים בסיעוד מעבר ל-63 חודשים מתאריך הכניסה הראשונה שלהם לישראל, אלא אם מטופל סיעודי זקוק להמשך העסקתו של עובד זר שטיפל בו שנה לפחות.

עם זאת, במקרה שמטופל סיעודי זקוק להמשך העסקתו של עובד זר מעבר ל-63 חודשי שהייתו של העובד בישראל והעובד לא טיפל בו שנה לפחות (כיום לא נדרשת יותר הוכחה לגבי קשר קודם בין המטופל והעובד הזר), יש להגיש בקשה להארכה של אשרת העבודה מטעמים הומניטריים מיוחדים.

רשות האוכלוסין רשאית להאריך את רישיון השהייה של העובד הזר לתקופות נוספות של שנה אחת בכל פעם, כל עוד הוא ממשיך להיות מועסק אצל אותו מטופל סיעודי. ואולם, במקרה שהבקשה נדחתה, העובד הזר יידרש לצאת מישראל בתוך 30 ימים. ניתן לערער על ההחלטה לבית הדין לעררים בירושלים לא יאוחר מ-30 ימים מיום מתן ההחלטה.

הוראת שעה מיום 04/04/2024

נוכח המצב הביטחוני ומלחמת חרבות ברזל, רשות האוכלוסין וההגירה נוקטת במדיניות של אי האכיפה בנוגע להרחקתם מישראל של עובדים זרים המטפלים במטופלים סיעודיים ובכפוף לתנאים הבאים:

הוגשה בקשה לוועדה ההומניטרית לסיעוד להארכת רישיון העבודה של העובד הזר.

הבקשה נדחתה בין התאריכים 31.7.24 – 7.10.23

לא עברו יותר מ-13 שנים מיום כניסתו הראשונה של העובד לישראל לעבודה בסיעוד ביתי.

לא נמצאו לגבי העובד נסיבות חריגות כגון ביצוע עבירות או ניסיון השתקעות.

תקופת אי האכיפה הוארכה עד ליום 31.07.2024.

המידע מוצג לצורך אינפורמציה כללית בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי.

לייעוץ משפטי ייעוץ משפטי מקצועי ומותאם אישית השאירו פרטים ונחזור אליכם.

חשוב לציין כי ייצוג משפטי אינו ערובה להצלחה, וכל מקרה נבחן לגופו. יחד עם זאת, סיוע משפטי מקצועי יכול לסייע לכם למצות את זכויותיכם ולהגדיל את סיכוייכם להצליח בהליך.