הסדרת מעמד לבני זוג של ישראלים, לרבות בני אותו המין

בישראל ניתן להסדיר את מעמדם של בני זוג של ישראלים מכוח היותם ידועים בציבור או מכוח נישואין מיוחדים כפי שיפורט בהמשך המאמר.

בהתאם לנהלי רשות האוכלוסין וההגירה ניתן להגיש בקשה למתן מעמד לבן/בת זוג של אזרח ישראלי או בעל רישיון לישיבת קבע בישראל, לרבות בני זוג מאותו המין, המקיימים חיים משותפים ללא נישואין (ידועים בציבור), במטרה ליתן אפשרות לבני הזוג לקיים יחד תא משפחתי בישראל.

מהם התנאים להגשת בקשה?

מצבם האישי של הישראלי ושל בן/ בת הזוג הזר/ה צריך להיות פנוי (גרוש, אלמן, רווק)

בני הזוג חיים יחד באופן קבוע ומתמשך

מנהלים משק בית משותף

עליהם להוכיח קשר זוגי בלעדי באמצעות הצגת ראיות התומכות בקשר ביניהם, בין היתר:

מגורים משותפים, חשבונות משותפים, תמונות משותפות

עדויות של חברים ובני משפחה ועוד.

לאחר הגשת הבקשה, יזומנו בני הזוג לראיון ראשון במשרד הפנים אשר במהלכו יישאלו בני הזוג שאלות רבות על מערכת היחסים ביניהם, על אורח חייהם ועל תוכניותיהם לעתיד.

למשך תקופת בדיקת הבקשה, יקבל בן הזוג הזר אשרת ב/2 (תייר) המאפשרת לו לשהות בישראל באופן חוקי עד להשלמת הבדיקות ואישור קבלת הבקשה להתחלת ההליך המדורג.

מהו ההליך המדורג?

ככל שתאושר הבקשה, יוענק לבן הזוג הזר (ולקטין הנלווה, ככל שצורף לבקשה) רישיון, בכפוף לעמידה בתנאי נוהל רשות האוכלוסין וההגירה ובהיעדר מניעה כפי שעולה מבדיקות שתיערכנה משנה לשנה, כמפורט להלן:

במידה בן הזוג הישראלי הוא אזרח- תקופת ההליך המדורג תהא 3 שנים ברישיון ב/1 ולאחריהן 4 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5.

במידה בן הזוג הישראלי הוא תושב קבע- תקופת ההליך המדורג תהא 4 שנים ברישיון ב/1 ולאחריהן 5 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5.

במידה והמבקשים נישאו בנישואין מאל סלבדור, תקופת ההליך המדורג תהא שנתיים ברישיון ב/1 ולאחריהן 4 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5.

במידה והמבקשים הם בני זוג נישואים מאותו המין, תקופת ההליך המדורג תהא 4 שנים ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/5.

לפני כל הארכת תוקף רישיון (ב/1 או א/5 לפי העניין) , ייערך ראיון לשני בני הזוג וכן תיערכנה בדיקות עדכניות של כנות הקשר והמשך קיומו, קיום מרכז חיים משותף בישראל ועוד. כמו גם תידרש הצגת דרכון זר תקף לשנתיים לפחות במועד מתן הארכת הרישיון.

בתום תקופת ההליך המדורג, באפשרות בני הזוג להגיש בקשה לשדרוג מעמדו של בן הזוג לתושבות קבע.

במידה והמבקשים נישאים במהלך ההליך, יש באפשרותם להגיש בקשה בהתאם לנוהל המתאים ולהסב את ההליך המדורג להליך מדורג של בני זוג נשואים. 

חשוב לדעת:

תושב חוץ שנישא לישראלי ושוהה בחו"ל (בין אם בן זוגו הישראלי שוהה עימו או בין אם לאו) ומעוניין להגיע לישראל לצורך קיום חיים משותפים לצד בן זוגו, מחויב בהגשת בקשה מראש בטרם הגיעו לישראל, לרבות כאשר הנו נתין מדינה אשר לישראל יש עמה הסכם פטור מאשרת כניסה מוסדרת מראש.

רצוי להסדיר הגעה לישראל, אף אם מדובר בביקור קצר שלא לצורך הסדרת מעמד בישראל, באמצעות פנייה של הישראלי אל נציגות ישראל בחו"ל, ככל שהישראלי שוהה בחו"ל, או בבקשה מסודרת לרשות האוכלוסין וההגירה להזמין את בן הזוג ארצה (לרבות ילדים קטינים). וכן, להסדיר מצב אישי ורישום נולדים במידה ויש, כך שהעדכון יהא תקף לכל יתר הביקורים העתידיים.

בזמן שבחלק מהמקרים זוכים הזוגות המעורבים בהליך, להסדרת מעמדו של התושב הזר בישראל, ישנם מקרים בהם הבקשה נדחית. ככלל, במידה וסורבה הבקשה מסיבה כלשהי בתחילת ההליך או במהלכו, המבקשים יוכלו להגיש בקשה חדשה רק בחלוף שנה מיום בו ניתנה ההחלטה האחרונה בבקשה (סירוב הלשכה / דחיית ערר פנימי/ החלטה שיפוטית המורה על דחיה או מחיקה של ההליך השיפוטי וכו') וזאת ככל שעמדו בתנאי ההחלטה שניתנה.

לנוכח זאת, סיוע משפטי מקצועי יכול להביא למיצוי הזכויות המוקנות לבני הזוג במסגרת ההליך ולהגדיל את סיכויו של ההליך להצליח ולהסתיים בהקניית מעמד בישראל לבן/ הבת הזוג. בנוסף, ייצוג מתאים יכול להבטיח כי המבקשים מבינים את הליך ואת התהליכים המשפטיים, וישמש כקשר בינם לבין המוסדות הרלוונטיים.

עורכת דין אסטר צסטלין הינה בעלת ניסיון רב המאפשר לה לדעת כיצד לנהל את התיק בצורה יעילה, להתמודד עם אתגרים העשויים להתעורר במהלך ההליך ולהציג את טענותיכם בצורה אפקטיבית ומותאמת אישית.

המידע מוצג לצורך אינפורמציה כללית בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי.